EKSTERN SKOLEVURDERING
Vurdering er et viktig grunnlag for all utvikling. I følge forskrift til opplæringsloven § 2 – 1 første ledd, skal skolen jevnlig vurdere i hvilken grad organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringen medvirker til å nå målene i generell del og fagdelen av læreplanen. Skolen skal over tid foreta vurderinger og undersøkelser relatert til alle mål i læreplanverket. Skolen skal analysere resultatene av undersøkelsene, trekke konklusjoner og iverksette tiltak som følge av dette.
Ekstern skolevurdering er et verktøy som bidrar til vurdering av den enkelte skole. Vurderingen kan rette seg mot det organisatoriske og det pedagogiske på den enkelte enhet. I Fosen er det en målsetting at ekstern skolevurdering skal være et bidrag i skoleeier sitt arbeid med kvalitetsutvikling av skolene. Det er opprettet en vurderingsgruppe som har fått opplæring av Utdanningsdirektoratet i metodikken knyttet til ekstern skolevurdering. Vurderingsgruppen består av representanter fra kommunene på Fosen med skolefaglig bakgrunn.
Utdanningsdirektoratet har videreutviklet modellen for ekstern skolevurdering som Hardanger-Vossregionen har utarbeidet, og det er denne modellen som brukes på Fosen. Alle skoler på Fosen har blitt vurdert 2 ganger i løpet av årene 2010 til 2018. Høsten 2018 startet vi på en tredje runde for alle skolene. Ekstern skolevurdering kobles nå til desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DEKOM) i vår region, og gjennomføres i samarbeid med NTNU.
Plan for Ekstern vurdering for utvikling for skolene i Fosenregionen 2018-2024
Rapporter fra ekstern skolevurdering er offentlige og legges ut på denne nettsiden.