Nettverk begynneropplæring
Nettverket for begynneropplæring ble etablert i 2020 som et av Fosenregionens tiltak innenfor Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (DEKOM). Det er Matematikksenteret og Skrivesenteret ved NTNU som har det faglige ansvaret for nettverket. Planen gjelder i første omgang for perioden 2020 – 2023.
Målet for nettverksarbeidet er at lærere og skoleledere skal utvikle forståelse for hva som kjennetegner god begynneropplæring i lesing, skriving og regning. Denne forståelsen skal omsettes til god praksis i klasserommene, slik at elevene får tilpasset opplæring og kan oppleve mestring og motivasjon.
Les mer om begynneropplæring i Trøndelag her.
Se film om prosjektet Tidlig innsats i begynner opplæring her.
Samling 1
Første samling ble gjennomført 16. september 2020.
Innhold i første samling:
- Forventinger til nettverksarbeidet, både fra deltakerne og Skrive- og Matematikksenteret
- Ny læreplan (LK20)
- Utforskende undervisning – lek og læring i matematikk
- Bygge på elevenes tenkning
- Bokstavlæring og lekende tilnærming til skriftspråket
Samling 2
Samling 2 ble gjennomført den 31. august 2021 i Bojersalen på Åsly skole i Rissa. Vi startet med erfaringsdeling etter mellomarbeid om elevenes regnestrategier som vi hadde fått av Matematikksenteret på samling 1.
Deretter tok Skrivesenteret over og brukte dagen på å lede oss gjennom tema knyttet til at elevene skal oppleve meningsfull skrive- og leseopplæring.
Dokumenter fra samlingen:
Invitasjon til nettverkssamling 2
Observasjonsskjema mellomarbeid
Fem prinsipper for god skriveopplæring
Meningsfylt skrive- og leseopplæring, powerpoint Iris Hansson Myran
Samling 3
Samling 3 ble gjennomført mandag 22. november 2021 i Bjugn kulturhus ved Fosen videregående skole.
Deltakerne startet samlingen med erfaringsdele mellomarbeidet om å planlegge for skriving i begynneropplæringen. De ble deretter presentert for nye verktøy for planlegging av å skrive en fortelling. Matematikksenteret hadde ansvar for hovedinnholdet i samlinga, og fokuserte på representasjoner i begynneropplæringen i matematikk.
Dokumenter til forberedelse før samlingen:
Presentasjoner og dokumenter brukt i samlingen:
Planleggingsskjema 2 fortelling
Samling 4
Samling 4 ble gjennomført fredag 11. mars 2022 på Ørland kultursenter.
Samlinga starta med erfaringsdeling etter mellomarbeid hvor deltakerne hadde prøvd ut oppgaver fra nettressursen mattelist.no.
Deretter fikk deltakerne input fra Skrivesenteret om å bygge stillas rundt elevenes læring:
- Hvordan støtte elevene når de skriver?
- Veiledet læring
- Litteratur som ramme for skriving
Presentasjoner brukt i samlingen:
Matematikksenterets presentasjon
Skrivesenterets presentasjon med mellomarbeid til neste samling
Samling 5
Samling 5 ble gjennomført 5. oktober på Å aktivitetshus i Åfjord.
Innhold på femte samling:
- Erfaringsutveksling: Billedbok som inspirasjon og ramme for skriving
- Funksjonell skriving – erfaringer fra FUS-prosjektet
- Den matematiske samtalen
- Tilpasset opplæring
- Spill i matematikkundervisningen